تعداد بسیار زیادی از خانم‌ها هستند که تمایل دارند موهای خود را بلند کنند مخصوصا خانم‌های جوان‌تر. در واقع موی بلند به نوعی نشان دهنده‌ی صبر و حوصله‌ی یک زن می‌باشد چرا که سرعت رشد موها زیاد نیست و فرایند بلند شدن آن‌ها بسیار طولانی می‌باشد. از آن جایی که ساقه‌ی مو بافت مرده‌ای است و نمی‌تواند خود را ترمیم کند ممکن است که دچار آسیب هایی از جمله موخوره می‌باشد. در این مقاله قصد داریم اطلاعات جامعی در مورد موخوره در اختیار شما عزیزان قرار دهیم پس اگر دوست دارید موهایی سالم و بدون موخوره داشته باشید با ما همراه باشید.

موخوره چیست؟

وقتی که قسمت انتهایی ساقه‌ی مو دچار شکستگی یا اصطلاحا خوردگی می‌شود موخوره ایجاد می شود. در واقع به چند شاخه شدن نوک موها موخوره می‌گویند. انتهای مو به این خاطر که از پوست سر و ترشحات چربی آن دور می‌باشد خشک می‌گردد و چربی و رطوبت خود را از دست می‌دهد. البته دلایل متعددی وجود دارد که می‌تواند سبب بروز این عارضه شود که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم. موهایی که دچار خوردگی شده‌اند در واقع سلامت خود را از دست داده‌اند لذا ضمن این که رشد موها مختل می‌شود بلکه شانه کردن آن هم به معضل بزرگی تبدیل خواهد شد. به همین خاطر است که به هنگام بروز این مشکل افراد مجبورند که اقدامی‌ کنند و در صدد حل مشکل برآیند.

موخوره چیست

انواع چند شاخه شدن مو

همانطور که قبلا با انواع ریزش مو آشنا شدید موخوره نیز انواع مختلفی دارد. انواع موخوره شامل پیچ خورده، سه شاخه، پر شدگی، درختی، دو شاخه دوبل، طویل، عمیق، بچه دو شاخه، نوک تیز، نازک شده، کج شدگی، خال‌های سفید، جوانه زده، گره خوردگی و ناقص می‌شود. هر چه قدر که دیرتر نسبت به رفع موخوره خود اقدام کنید آن‌ها بیشتر می‌شوند و به قسمت بالاتری از مو می‌رسند. پس ضمن انجام اعمال پیشگیرانه حتما سالی یک یا دو بار با توجه به رشد موهایتان پایین آن­ها را کوتاه نمایید.

علت موخوره شدن موها

موخوره ممکن است ناشی از عوامل مختلفی باشد. در ادامه به بررسی علت های این عوامل می­ پردازیم.

استفاده از آب داغ برای شست و شو

حرارت زیاد آب به هنگام شست و شو می‌تواند به بافت ساقه و پروتئین‌های موجود در آن از جمله کراتین آسیب بزند. به علاوه آب داغ چربی پوست و مو را کاملا از بین می‌برد. این در حالی است که چربی سر تا حدی زیادی در سلامت موها تاثیر گذار می‌باشد.

براشینگ و فر کردن مکرر مو

استفاده‌ی زیاد از وسایل حرارتی متعدد از قبیل سشوار، اتو مو و یا بابلیس­ها می‌تواند از چند جهت به موهای شما آسیب وارد کند. به هنگام استفاده از اتو مو یا وسیله‌هایی که برای فر کردن مو هستند موها دچار کشیدگی می‌شوند و در نهایت به فولیکول‌های ریشه‌ی مو آسیب می‌زند. حرارت این وسایل نیز مانند آب داغ می‌تواند منجر به آسیب بافت و ساختار مو شود.

استفاده زیاد از مواد شیمیایی

استفاده از موادی مانند ژل، تافت و حتی شامپو می‌تواند باعث شود که موهای شما بسیار نازک و شکننده گردند حتی سرم­ها یا ماسک موهایی که برای مو بعد از استحمام و یا برای شانه کردن مورد استفاده قرار می­ گیرند بهتر است که هر چند وقت یک بار با نمونه‌های گیاهی و سنتی جایگزین شوند.

برس نامناسب

بهترین برس‌ها برس­های چوبی هستند. و بدترین نمونه‌ها نیز شانه‌های پلاستیکی بی کیفیت می‌باشد.

گرمای تابستان

آفتاب سوزان تابستان و تعریق زیاد در این فصل نه تنها می‌تواند به ساختار ساقه آسیب بزند بلکه باعث ریزش زیاد در این فصل از سال نیز می‌شود. به عبارتی خزان موها فصل تابستان می‌باشد.

استفاده از حوله و یا روبالشتی نامناسب

پارچه‌های کهنه و بی کیفیت می‌توانند باعث ایجاد الکتریسیته‌ی ساکن بشوند. در نتیجه از مناسب بودن جنس حوله و روبالشتی خود اطمینان حاصل نمایید.

مشکلات داخلی

اگر یک سری بی نظمی‌ها یا کمبودهایی درون بدنتان وجود داشته باشد ساقه‌ی موها نیز می‌توانند تحت تاثیر این کمبودها قرار گیرند. اختلالات هورمونی و ریزش مو و یا کمبود مواد معدنی از جمله این اختلالات درونی می‌باشند.

رنگ کردن به ویژه دکلره کردن مو

رنگ کردن زیاد مو می‌تواند به آن‌ها آسیب وارد کند تاثیری که بر هیچ کسی پوشیده نیست. این تاثیر مخرب زمانی به اوج خود می‌رسد که افراد تصمیم به دکلره کردن موهای خود می‌گیرند.

شانه کردن موی خیس

علت این که چرا موی خیس را نباید شانه کرد این است که موهای خیس هم سنگین‌تر هستند و مقاومتشان کم می باشد.

درمان موخوره

درمان موخوره

نکته‌ی مهمی که در زمینه‌ی درمان این عارضه اهمیت دارد این است که احتمال از بین بردن آسیب بعد از بروز آن کم است چرا که ساقه‌ی مو قدرت ترمیم خود را ندارد و هنگام استفاده از روش‌های درمانی فقط تا حدودی می‌توانید الکتریسیته‌ی موهای خود را کم کنید و یا حالت بهتری به پایین موهای خود بدهید.

اگر در حال حاضر موهایتان چند شاخه شده و به دنبال راه حلی برای آن هستید بهتر است که ابتدا مقداری از موهای خود را کوتاه کنید. اگر چه می‌گویند که حداقل چهار سانت از پایین مو باید کوتاه شود اما ممکن است که خیلی از افراد به نظرشان این مقدار زیاد باشد و احساس کنند موهایشان خیلی کوتاه می‌شود. در چنین حالتی کوتاه کردن مقدار کمتری از موها بهتر از صرف نظر از آن می­ باشد.

بعد از این که موخوره‌ها را حذف کردید حال باید با کمک روش‌های پیشگیری و استفاده از ماسک‌ها، سرم­ها و روغن‌های طبیعی از بازگشت آن‌ها جلوگیری کنید. شما، هم می‌توانید از ماسک‌های خانگی استفاده کنید و هم از نمونه‌های شیمیایی تنها باید مراقب باشید که این محصولات با کیفیت و مناسب با موهای شما باشند. این فراورده‌ها هم نمونه‌های داخل حمامی دارند و هم نمونه‌های پس از استحمام.

راه‌های پیشگیری از موخوره

تمام مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد در واقع به نحوی به شما در درمان ریزش مو، پیشگیری از ریزش مو و موخوره کمک می کند. به طور مثال:

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *