به طور میانگین در سر هر فرد یکصد هزار تار مو وجود دارد. موها به جز کف دست و کف پا در تمام نواحی بدن انسان رشد می کنند. مو از نوعی پروتئین ساخته شده است که کراتین نام دارد. در سر هر فرد بطور متوسط 100 تا 150 هزار تار مو وجود دارد و روزانه 50 تا 100 عدد از آنها می ریزد. ریزش مو انواع مختلفی دارد و در اثر عوامل مختلفی بروز پیدا می کند در این مقاله انواع ریزش مو را برای شما شرح می دهیم پس اگر مایلید بدانید که به چه نوع ریزش مویی دچار شده اید با ما همراه باشید.

چرخه ی رشد مو

حدود 90 درصد از موهای هر فرد در حال رشد است. هر فولیکول مو چرخه ی رشدی دارد که تحت تاثیر عوامل مختلف از جمله سن، بیماری و عوامل دیگری قرار دارد. چرخه ی رشد مو به سه فاز تقسیم می شود که در ادامه آنها را برای شما مرور می کنیم:

فاز آناژن: به مرحله سیکل رشد مو آناژن گفته می شود که بین 2 تا 6 سال طول می کشد.

فاز کاتاژن: به مرحله میانی رشد مو کاتاژن گفته می شود. حدود سه درصد رشد مو در این مرحله قرار دارند و بین 2 تا 3 هفته طول می کشد.

تلوژن: فاز تلوژن به مرحله استراحت رشد مو گفته می شود که بین 2 تا 3 ماه دوام دارد. در این فاز موی قدیمی می ریزد موی جدید جایگزین آن می شود.

انواع ریزش مو

انواع ریزش مو آلوپسی نام دارد که در ادامه آنها را برای شما مرور می کنیم:

ریزش مو ناگهانی

ریزش موی شدید و ناگهانی ممکن است در اثر عوامل مختلفی از جمله زایمان و سقط جنین، بیهوشی عمومی، مسمومیت و… بروز پیدا کند.

آلوپسی اینولوشنال

این نوع ریزش مو با نازک شدن مو در اثر افزایش سن همراه می باشد. در آلوپسی اینولوشنال اکثر فولیکول های مو در مرحله ی استراحت هستند و مابقی مو در کوتاه و کم پشت می شوند.

الگوی طاسی

آلوپسی آندروژنیک

آلوپسی آندروژنیک نوعی ریزش مو ژنتیکی است که ممکن است در زنان و مردان بروز پیدا کند. این نوع ریزش مو الگوی طاسی مردانه نام دارد و مردانی که دچار این نوع ریزش مو می شود ریزش مو را از دهه 20 زندگی خود تجربه می کنند. آلوپسی آندروژنیک با عقب رفتن تدریجی خط رویش مو همراه است. این نوع ریزش مو در زنانی که دچار ریزش مو می شوند الگوی کچلی زنانه نام دارد. ریزش مو خانم ها تا دهه ی چهل زندگی قابل توجه نیست و فقط کمی کم پشتی در تمام فرق سر را تجربه می کنند و یا ریزش موی قابل توجهی را در قسمت پیشانی تجربه می کنند.

آلوپسی آره تا

این نوع ریزش مو به طور ناگهانی بروز پیدا می کند و منجر به ریزش موی سکه ای می شود. آلوپسی آره آتا ممکن است منجر به طاسی کامل شود اما در 90 درصد افراد موهای ریخته شده مجددا رشد می کند.

آلوپسی یونیورسالیس

آلوپسی یونیورسالیس یا طاسی منجر به ریزش موهای کل بدن می شود از جمله مژه، ابرو ها و اندام تناسلی می شود.

تریکو تیلومانیا

این نوع ریزش مو در سنین پایین بروز پیدا می کند و یک نوع اختلال روانی است که در آن فرد موهای خود را می کند.

تلوژن افلوویوم

این نوع ریزش مو در اثر نازک شدن موقت مو در تمام سر بروز پیدا می کند و نتیجه ی بروز تغییراتی در چرخه رشد موها است. تلوژن افلوویوم زمانی بروز پیدا می کند که تعداد زیادی از موها همزمان وارد فاز استراحت می شوند و این موجب ریزش و نازک شدن مو می شود.

آلوپسی زخمی

آلوپسی زخم در اثر برخی مشکلات پوستی نظیر سلولیت، فولیکولیت یا التهاب فولیکول های مو، جوش، لوپوس و…. که توانایی رشد مجدد مو را از بین می برند بروز پیدا می کند. این نوع ریزش مو منجر به ریزش مو دائمی و کچلی می شود.

ریزش مو مردان

عوامل موثر در ریزش مو

عوامل متعددی در رشد مو تاثیرگذارند که در ادامه مهم ترین آنها را با هم مرور می کنیم:

مشکلات هورمونی و ریزش مو: ترشح غیر عادی هورمون آندروژن

ژنتیک: ژن هایی که از والدین دریافت می شوند می توانند از دیگر عواملی باشند که در ریزش موها تاثیرگذارند.

استرس: ریزش مو ناشی از استرس می تواند موقتی باشد و بعد از مدتی متوقف شود.

به یاد داشته باشید که داشتن اطلاعات کافی در مورد دلایل ریزش مو و انواع آن به پیشگیری از ریزش مو و درمان ریزش مو کمک شایانی می کند اما کسب اطلاعات کافی در این زمینه به این معنی نیست که شما می توانید به درمان خودسرانه ی این عارضه بپردازید. در صورت مشاهده هرگونه علائمی به بهترین پزشک متخصص مراجعه کنید و تحت نظر او از دارو و محلول ریزش مو استفاده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *