عوامل زیادی در کاهش و متوقف کردن ریزش مو موثر هستند اما این عوامل به دلیل ریزش موی شما بستگی دارند.در بعضی موارد ریزش مو خود به خود برطرف می‌شود. برای مثال ریزش مویی که در دوران بارداری بروز پیدا می‌کند بعد از این دوران برطرف می‌شود.اگر ریزش موی شما دائمی است به پزشک مراجعه کنید. پرشک بعد از معاینه و تشخیص دلایل ریزش مو به درمان آن می‌پردازد.در این مقاله راه‌های پیشگیری از ریزش مو را مطالعه خواهید کرد.

رژیم غذایی مناسب برای پیشگیری از ریزش مو

رژیم مدیترانه‌ای

مطالعات نشان می‌دهند که رژیم غذایی که حاوی سبزیجات و گیاهان تازه است خطر ریزش مو را کاهش می‌دهد. خوردن غذاهایی که شامل جعفری، ریحان و سبزیجات سبز هستند تاثیرات چشمگیری به دنبال دارد.

ویتامینA

ویتامین A بخشی از رتینوئیک را تشکیل می‌دهد که باعث افزایش رشد مو می‌شود. این ویتامین همچنین چربی مو را افزایش می‌دهد تا جمجمه را سالم تر کند و مانع ریزش مو می‌شود.

ویتامین دی

ویتامین دی یکی از ویتامین های لازم برای بدن است که به رویش مجدد مو کمک می‌کند.

گیاه نخل اره‌ای

این گیاه تولید تستسترون را در آقایان متعادل می‌کند و در نتیجه از ریزش مو جلوگیری می‌کند.

پروتئین

بیشتر فولیکول های مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده‌اند. بسیاری از افرادی که دچار ریزش مو می‌شوند کمبود آمینواسید دارند. آمینو اسید ها پروتئین لازم برای بلوک های خونی را فراهم می‌کنند و کمبود آنها باعث کمبود پروتئین و در نتیجه ریزش مو می‌شود.

مولتی ویتامین

تحقیقات نشان داده‌اند که ویتامین های A، بی، سی، دی، آهن، زینک و سلنیم نقش مهمی در رشد و حفظ مو دارند.

بیوتین

بیوتین ویتامین H یا ویتامین B7 در ترکیبات اسیدهای چرب بدن وجود دارد. این ویتامین در احیای مو نقش مهمی ایفا می‌کند و کمبود آن منجر به ریزش مو می‌شود.

جینسینگ

جینسینگ حاوی  گیاه شیمیایی است که باعث افزایش رشد موهای شما در قسمت جمجمه می‌شود.

مراقبت از مو

شستشوی روزانه

شستشوی روزانه‌ی مو باعث سلامت و تمیزی جمجمه و در نتیجه کاهش ریزش مو می‌شود. از یک شامپوی معتدل برای شستشو استفاده کنید زیرا شامپوهایی که فرمولاسیون قوی دارند باعث خشکی و شکنندگی مو می‌شوند.

روغن نارگیل

روغن نارگیل می‌تواند موهای شما را نرم کند و از خشکی و شکنندگی مو پیشگیری کند. روغن نارگیل به کاهش روند ریزش موی ناشی از عوامل ژنتیکی کمک می‌کند.

چند قاشق غذاخوری از روغن نارگیل روی موهای خود استعمال کنید و  سپس بعد از 30 دقیقه موهای خود را بشویید.

از کشیدن مو بپرهیزید

سعی کنید از کش مو استفاده نکنید و موهای خود را نبندید زیرا کشیدن مو به ریشه‌ی مو آسیب می‌زند و باعث ریزش مو می‌شود. استفاده از بابلیس، سشوار و اتو مو نیز باعث آسیب و شکشتن تار موهای شما می‌شود.

رنگ و مواد شیمیایی

مودا شیمیایی مانند رنگ مو و کراتین نیز می‌توانند باعث ریزش و آسیب به مو شوند. سعی کنید برای پیشگیری از ریزش موهای خود به جای مواد شیمیایی از مواد ارگانیک استفاده کنید.

درمان های خانگی برای جلوگیری از ریزش مو

ماساژ
تحقیقات نشان داده اند که ماساژ دادن جمجمه به مدت 4 دقیقه در روز برای بیشتر از 24 هفته به رشد موی شما کمک می‌کند.
یوگا
ریزش مویی که در نتیجه‌ی استرس رخ داده است با انجام ورزش یوگا برطرف می‌شود. برای کاهش استرس و پیشگیری از ریزش موهای خود حرکات ورزشی یوگا را انجام دهید.
روغن های خاص
روغن هایی که حاوی نعناع تند، علف لیمو و اسطو خودوس هستند به رشد موهای شما کمک می‌کنند.

چرا دچار ریزش مو می‌شویم؟

ریزش روزانه‌ی 100 تار مو در روز بسیار طبیعی و رایج است. اگر دچار ریزش مو و نازک شدن تار موها به صورت ناگهانی شدید به پزشک مراجعه کنید.

گاهی اوقات ریزش مو ممکن است به صورت موقتی و به علت داشتن رژیم غذایی نامناسب، استفاده از داروی خاص و تغییر سبک زندگی بروز پیدا کند. اما گاهی ریزش مو دائمی است و تا وقتیکه دلایل بروز آن درمان نشوند متوقف نمی‌شود.

بسیاری از مردان در سن 40 سالگی دچار ریزش موی ژنتیکی می‌شوند وبسیاری از زنان در این سن دچار ریزش مو ناشی از اختلالات هورمونی می‌شوند.

دلایل دیگر ریزش مو شامل موارد زیر می‌شوند:

تغییرات هورمونی: تغییرات هورمونی می‌توانند در دوران بارداری، یائسگی و یا بر اثر مشکل تیروئید بروز پیدا کنند.

  • استفاده از دارو و مکمل: داروهایی که برای درمان سرطان، فشار خون، افسردگی و آرتروز استفاده می‌شوند باعث ریزش مو می‌شوند.
  • پرتو درمانی: پرتو درمانی یکی دیگر از دلایل ریزش مو است.
  • استرس: استرس فیزیکی و استرس احساسی هردو منجر به ریزش مو می‌شوند.
  • آراستن مو: استفاده از کش مو و تاج باعث ریزش مو می‌شود.


نتیجه گیری

اگر دچار ریزش مو شدید به پزشک مراجعه کنید. اگر ریزش موی شما ناشی از عواملی مانند تیروئید باشد با روش‌های خانگی درمان نمی‌شود.

به یاد داشته باشید که درمان شما ممکن است شش ماه طول بکشید.

شما برای پیشگیری از ریزش مو چه پیشنهادی دارید؟ تجربیات خود را با ما به اشتراک گذارید.

منبع

https://www.healthline.com/health/hair-loss-prevention