همانطور که می دانید محصولات گیاهی می توانند در درمان ریزش مو موثر باشند. ما در این مقاله سعی کرده ایم تا مهم ترین نکات درمان ریزش مو با محصولات گیاهی را برای شما عزیزان شرح دهیم پس اگر طرفدار درمان ریزش مو به روش طبیعی هستید با ما همراه باشید.

محصولات گیاهی برای درمان ریزش مو

طبق گزارشات، بابونه رکوتیتا حاوی آپیژنین است که یک ماده ی فعال است در حالی که گزنه ی دوپایه (Urtica urens) و گزنه ی اورتیکا دیوئیکا(Urtica dioica) منبع کامفرول، میریستین، لینولئیک اسید، اسید اولئیک، آهن و بتا سیتوسترول بودند. گیاه دم اسبی (Equisetum arvense) حاوی آپیژنین، کامفرول و بتا سیتوسترول است. گیاه بومادران علاوه بر آپیژنین و بتا سیتوسترول، حاوی اسید فولیک و چندین ماده ی معدنی نیز به عنوان عناصر فعال بوده است. از طرف دیگر گیاه خرنوب حاوی ترکیباتی از قبیل توکوفرول، تیامین، ریبوفلاوین، اسید پانتوتنیک، اسید فولیک، زینک، مس، آهن بود.

از میان این عناصر فعال، آپیژنین، کامفرول، میریستین، اسید لینولئیک، اسید اولئیک، آهن و روی موجب تحریک رشد مو می شوند.

آپیژنین فلاونوئید فعال، که در Mc  و  Amوجود دارد، با سرکوب فاکتور رشد تبدیل کننده ی بتا یک (TGF-β1) که موجب تحریک فاز کاتاژن در چرخه ی رشد مو می شود، رشد موها را تقویت می کند.

ویتامین B کمپلکس و ویتامین C (اسید اسکوربیک) از طریق تحریک سنتز VEGF، تشکیل عروق خونی را تقویت کرده و سرعت گردش خون را در کف سر افزایش می دهد.

آهن یک کوفاکتور حیاتی برای آنزیم هایی است که در متابولیسم انرژی و سنتز DNA نقش دارند. آهن عنصری اساسی برای داشتن پوست، غشاهای مخاطی، مو و ناخن های سالم است. در رابطه با موهای کف سر، کمبود آهن موجب خشکی و شکنندگی موها می شود. روی (یا همان زینک) در سیستم‌های آنزیمی تأثیرگذار در تشکیل مو وجود دارد و یون‌های زینک لوکال، تشکیل سلولی پوست سر را تحریک می کنند. اختلالات متابولیسم زینک، نقشی کلیدی در ریزش مو، به ویژه در AGA و TE دارد.

آندروژن القایی TGF-b1 یک القا کننده فاز کاتاژن است که واسطه ی سرکوب رشد مو است. عصاره ی اکلیپتا آلبا (Eclipta alba)، عصاره ی شیساندرا نیگرا (Schisandra nigra)، C. عصاره ی گیاه گلرنگ (tinctorius)، فورسیتیازید A (forsythiaside-A) مشتق شده از F. گیاه سوسپنسا (suspensa) از طریق تنظیم کم بیان TGF-b موجب افزایش رشد مو شد. درمان  HaCaT با مهارکننده های TGF-b1 مانند کورکومین و آپیژنین منجر به کاهش وابسته به غلظت در بیان TGF-b1 شد. همچنین پروسیانیدین B یک درصد موجود در سیب نیز سطوح TGF-b1 را کاهش داده و موجب تبدیل فولیکول های تلوژن به فولیکول های آناژن مو می شود.

موخوره

بررسی مقايسه ای عصاره  های گياهی و ماینوکسیدیل در سلول های HaCaT

طبق تحقیقات انجام شده، روزانه دو بار استفاده از محلول موضعی ماینوکسیدیل 5 درصد در درمان بسیاری از انواع ریزش مو موثر بوده. اگرچه برخی از عصاره های گیاهی اثر طولانی مدت آناژن مشابهی را در مطالعات بالینی نشان دادند. در این مطالعه داروی ضد ریزش موی ماینوکسیدیل با عصاره ی گیاهی با استفاده از سلول‌های HaCaT مقایسه شد تا پاسخ سلولی، در هر دوی این روش های درمانی بررسی شود. سلول های HaCaT در غلظت 1% محلول ماینوکسیدیل و عصاره ی گیاهی انکوبه شدند. در این مطالعات جداسازی RNA ی کل، سنتز cDNA و تجزیه و تحلیل بیان ژن (RT-qPCR) انجام شد. ترکیبات این عصاره های گیاهی به این شرح بود: بابونه ی وحشی یا کامومیلا رکوتیتا (Chamomilla recutita)، گزنه دوپایه (Urtica urens)، گزنه ی اورتیکا دیوئیکا (Urtica dioica)، گیاه دم اسبی (Equisetum arvense)، بومادران (Achillea millefolium) و خرنوب یا سراتونیا سیلیکوا (Ceratonia siliqua). نتایج تجزیه و تحلیل بیان ژن نشان داد که عصاره گیاهی و محلول ماینوکسیدیل باعث ایجاد کاهش چشمگیری در بیان ژن اینترلوکین یک آلفا (IL-1α) شد. درمان با عصاره ی گیاهی منجر به کاهش 5 برابری بیان ژن آلفا یک شد و درمان با محلول ماینوکسیدیل منجر به کاهش 3 برابری بیان این ژن شد. بیان ژن استروئید 5 آلفا ردوکتاز نوع 2 (SRD5α2) چندان تحت تأثیر  درمان با عصاره ی گیاهی قرار نگرفت. هر چند پس از درمان با محلول ماینوکسیدیل نیز بیان این ژن دچار کاهش منظمی شد. این فرضیه مطرح بود که اثر ضد ریزش موی محلول ماینوکسیدیل می تواند به دلیل سرکوب IL-1α و SRD5α باشد.

آیا محلول تریکوژن روشی طبیعی برای درمان ریزش مو است؟

تریکوژن دستاوردی جدید در حوزه‌ی پوست و مو‌ با تکیه بر دانش سلولی-مولکولی است. مولکول دارویی موجود در تریکوژن با عبور از سطح های مختلف پوست می‌تواند به سلول‌های فولیکولی مو برسد، بر فعالیت‌های درون سلولی این فولیکول‌ها تاثیر بگذارد و در نتیجه رشد موی شما را افزایش دهد. در فرمولاسیون این دارو از آپیژنین استفاده شده است که یک عصاره‌ی گیاهی و طبیعی است و طبق تحقیقات انجام شده هیچ عارضه‌ای برای این دارو گزارش نشده است.

از آنجایی ریزش مو در زنان و ریزش مو در مردان درمان متفاوتی دارد. بهترین درمان برای ریزش مو باید توسط پزشک متخصص تشخیص داده شود. پزشک دلایل ریزش مو را بررسی می کند و سپس درمان مناسبی برای شما در نظر می گیرد.