امروزه ریزش مو به معضلی بزرگ در بین افراد به ویژه نوجوانان تبدیل شده است و می تواند باعث خجالت و بروز نگرانی و ترس در آن ها شود. ریزش مو در نوجوانان ممکن است به علل مختلفی رخ دهد و یک عامل مشخص را نمی توان در ایجاد این مشکل دخیل دانست، به همین علت باید برای درمان این مشکل به پزشک مراجعه نمود تا علت دقیق آن بررسی شده و پروسه درمانی آغاز شود. ریزش و کاهش حجم موها می تواند نوجوان را مستعد افسردگی و گوشه گیری نماید. به همین دلیل بسیار مهم است که قبل از وارد شدن صدمات جبران ناپذیر به موها، نسبت به درمان به موقع ریزش مو در نوجوانان اقدام شود. در این مقاله قصد داریم درباره ریزش مو در نوجوانان اطلاعات جامعی در اختیار شما قرار دهیم و به بررسی علل، علائم و درمان آن بپردازیم چنانچه قصد دارید در این زمینه بیشتر بدانید، در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

ریزش مو در نوجوانان

انسان به طور طبیعی در طول روز به طور میانگین بین 50 تا 100 تار مو از دست می دهد که بخش عمده این ریزش مو هنگام خواب، استحمام و شانه کردن مو اتفاق می افتد. در فرد طبیعی، تار موی جدید جایگزین تار موی ریخته شده می شود. فولیکول های مو، وظیفه ساخت تار موی جدید که در لایه میانی پوست یا درم قرار دارند. در برخی شرایط، تار موی جدید به طور طبیعی جایگزین موی ریخته شده نمی شود یا تعداد تار موی از دست رفته افزایش پیدا می کند که در نتیجه آن تعادل بین تارهای موی ریخته شده و تارهای موی جایگزین شده از بین رفته و کچلی یا طاسی رخ می دهد که می تواند به صورت موضعی در منقطه خاصی از پوست سر یا سراسری باشد در تمام نواحی سر نوجوانان باشد. ریزش مو در سنین نوجوانی مسئله ای چالش برانگیز بوده و تاثیر زیادی روی اعتماد بنفس فرد می گذارد. باید توجه داشت که ریزش مو در سنین پایین امری عادی نیست و نشان دهنده یک مشکل جدی در نوجوانان می باشد.

ریزش-مو-در-نوجوانان

علل ریزش مو در نوجوانان

در زندگی امروز به دلایل مختلفی از جمله مشکلات هورمونی، سبک زندگی ناسالم، مشکلات عصبی، رژیم های غذایی خودسرانه، کم خونی، استفاده از مواد شیمیایی، استرس، استعمال دخانیات، مراقبت نادرست از موها، بیماری و … موجب ریزش مو در نوجوانان می شود. در ادامه به توضیح درباره برخی از این دلایل می پردازیم:

استرس

از اصلی ترین دلایل ریزش مو در نوجوانان، استرس می باشد. ریزش موی ناشی از استرس بیشتر در نوجوانانی که در معرض استرس های ناشی از تحصیل و شرایط خانوادگی هستند ایجاد می شود.

در صورتی که نوجوان دچار استرس شدید شود، هورمون های مختلف در بدن برای عادی سازی شرایط ترشح می شود و این امر سبب عدم تعادل هورمون بدن او می شود. در صورت طولانی شدن شرایط استرس زا، موها شروع به نازک تر شدن کرده و ریزش مو آغاز می شود.

مصرف برخی داروها

مصرف برخی از گروه های دارویی مختلف از جمله داروهای شیمی درمانی، ضد افسردگی، داروهای ضد بارداری، فشارخون و … می تواند باعث ریزش مو در نوجوانان شود.

داروهای شیمی درمانی سبب توقف تقسیم برخی از سلول ها به ویژه سلول هایی که سرعت تقسیم بالایی دارند می شود. این سلول ها در فولیکول، پوست و همچنین تومورهای سرطانی مشاهده می شوند. در نتیجه داروی شیمی درمانی مانع از تقسیم سلول های فولیکولی و پوستی را می شود و در نتیجه باعث ریزش مو می شود. در صورت قطع مصرف دارو، ریزش موی ناشی از آن برطرف می شود.

ژنتیک

ریزش موی آندروژنیک که ناشی از مشکلات ژنتیک می باشد، طاسی با الگوی مردانه یا طاسی با الگوی زنانه نیز گفته می شود که می تواند نوجوانان را نیز درگیر نماید. زمانی که والدین یا اطرافیان نزدیک نوجوان دارای موهایی کم پشت باشند یا به طور کامل کچل باشند، احتمال بروز ریزش مو و کچلی در نوجوان بالا خواهد رفت.

همچنین در اثر اختلالات مادرزادی فولیکول های مو، ممکن است این فولیکول ها تشکیل نشود یا عملکرد آن ها مختل شود. در نتیجه تار مویی ساخته نمی شود و اگر هم ساخته شود، جنس و دوام مناسبی ندارد. البته این اختلالات بسیار نادر هستند و پس از بررسی پاتولوژی و نمونه برداری از پوست تشخیص داده می شوند.

مشکلات هورمونی

مشکلات هورمونی و ریزش مو نیز می توانند با هم ارتباط مستقیم داشته باشند. به علت اینکه دختران بیشتر از پسران در معرض تغییرات هورمونی ناشی از قاعدگی، استفاده از داروهای ضدبارداری، بیماری هایی مانند تخمدان پلی کیستیک و … می باشند، ریزش مو در آن ها شایع تر می باشد.

پیشگیری و درمان ریزش مو در نوجوانان

چنانچه ریزش موی سر نوجوانان از حالت طبیعی خارج شود و هربار که در موهای خود دست می کشند، بخشی از موهایشان می ریزد یا اینکه موهایشان نازک و کم پشت شده باشد و پوست سر آن ها مشخص شده باشد، باید برای درمان موی سر اقدام نمایند. بهتر است قبل از اینکه ریزش مو طولانی شود و حجم موها آنقدر کم شود تا جایی که پوست سر مشخص شود، به دنبال راه چاره بود. برای درمان این مشکل حتما باید به پزشک مراجعه کرد و سابقه بیماری و فهرست دقیقی از داروهای مصرفی را در اختیار پزشک قرار داد تا پزشک بررسی نماید که آیا این داروها سبب بروز مشکلات اخیر نوجوان بوده است یا خیر. با راهکارهای مانند کنترل استرس، استفاده از داروهای تجویز شده توسط پزشک، رعایت رژیم غذایی سالم، استفاده از شامپوهای دارویی، رفتار درمانی، تزریق کورتیکواستروئید، تنظیم دوز داروها، اصلاح کمبود مواد مغذی، استراحت کافی می توان این مشکل را درمان کرد.

ریزش مو در سن نوجوانی در اثر علل مختلف بروز پیدا می کند که با توجه به سن کم نوجوان می تواند باعث کاهش اعتماد بنفس او شود و باید در کوتاه ترین زمان ممکن به تشخیص و درمان ریزش مو توسط پزشک پرداخت.