چرخه ی رشد مو بسیار مهم است و اگر عواملی نظیر مصرف داروی خاص، بیماری، عفونت یا مواد شیمیایی این چرخه را دچار اختلال کنند، مو به درستی رشد نمی کند و در نتیجه شما دچار ریزش شدید مو خواهید شد.

با وجود اینکه مشکل ریزش مو در مردان جدی تر به نظر می رسد، زنان نیز به اندازه ی مردان دچار ریزش مو می شوند. بیشتر خانم ها در دهه 50 و 60 زندگی دچار ریزش مو شدید می شوند با این حال این عارضه ممکن است در تمام سنین به دلایل مختلفی بروز پیدا کند.

رشد مو

رشد مو در سه چرخه‌ی متفاوت بروز پیدا می کند: آناژن، کاتاژن و تلوژن. تقریبا 90 درصد رشد مو در چرخه آناژن یا فاز رشد است که از 2 تا 8 سال به طول می انجامد. مرحله کاتاژن یا فاز میانی معمولا 2 تا 3 هفته طول می کشد و در این مرحله فولیکول های مو کوچک می شوند و رشد مو متوقف می شود. در مرحله ی تلوژن مو استراحت می کند و این مرحله تقریبا دو تا چهار ماه طول می کشد.

در بیشتر مواقع مو در حال رشد است و فقط 10% تارهای مو در مرحله ی استراحت و فاز میانی قرار دارند.

ریزش مو

طبق گفته های آکادمی پوست و موی آمریکا بیشتر افراد روزانه 50 تا 100 تار مو خود را از دست می دهند. روزهایی که موها شسته می شوند تقریبا 250 تار مو از دست داده می شود. شستن موها را برای پشگیری از ریزش مو متوقف نکنید زیرا این تارها به هر حال می ریزند.

روش هایی وجود دارند که شما با استفاده از آنها می توانید متوجه شوید که چه زمانی موهای شما نازک شده اند و خطر ریزش آنها بیشتر است برای مثال زمانی که از خواب بیدار می شوید ممکن است مقدار زیادی مو روی بالشت خود ببینید و زمانی که موهای خود را شانه می زنید مقدار زیادی مو روی شانه باقی می ماند. با وجود اینکه ریزش مو در مردان در ناحیه جلو سر بروز پیدا می کند در زنان ریزش مو در بالا سر بروز پیدا می کند.

وقتی که بیماران برای ریزش مو نزد پزشک می روند، پزشک با استفاده از روش های مختلفی علت ریزش مو را تشخیص می دهد که یکی از آنها تجویز ازمایش خون است. پزشک از طریق آزمایش خون وجود غده تیروئید یا بیماری خود ایمنی را تشخیص می دهد.

ژنتیک

یکی دیگر از روش هایی که پزشک برای تشخیص بیماری استفاده می کند پرسیدن سوالاتی در مورد سابقه خانوادگی ریزش مو است و اینکه آیا مادر، خواهر و یا مادر بزرگ شما الگوی ریزش موی مشابهی داشته باشند. دکتر با استفاده از ذره بین بررسی می دهد که آیا اندازه ی فولیکول های مو متغیر هستند. دو نشانه ی بارز ریزش مو در زنان نشانه های آندروژنی و آلوپسی هستند.

ریزش مو ناشی عوامل ژنتیکی سی میلیون از بانوان آمریکا را تحت تاثیر قرار داده است.

با اینکه ریزش مو در زنان در سنین پنجاه تا شصت سالگی بروز پیدا می کند احتمال بروز آن در سنین جوانی و نوجوانی نیز وجود دارد.

الگوی ریزش موی مردانه که آلوپسی آندروژنیک نیز نام دارد نیز ناشی از عوامل ژنتیکی است که از والدین به فرزندان ارث می رسد. طریقه ی به ارث بردن این عارضه مشخص نیست اما اگر یکی از اقوام درجه یک شما دچار ریزش مو و طاسی باشد، احتمال بروز این بیماری نیز در شما افزایش می یابد.

پزشکان دقیقا نمی داند که چرا تغییرات هورمونی باعث کوچک شدن فولیکول های مو می شود و یا چرا پروسه ی ریزش مو با یک الگوی یکسان در بیشتر مردان به تدریج اتفاق می افتد اما با نازک شدن موها در قسمت شقیقه و تاج سر اتفاق می افتد.

شرایط پزشکی

اگر فولیکول های مو شما در اندازه یکسان هستند و یا اگر دچار ریزش مو ناگهانی شدید ممکن است دلیل آن استفاده از دارویی خاص باشد. دلایل بسیار زیادی منجر به ریزش مو می شوند که شایع ترین آنها بارداری، اختلال تیروئید و کم خونی هستند. دلایل دیگر شامل داشتن بیماری خود ایمنی، سندروم پلی کیستیک، یائسگی، استرس، داشتن بیماری زمینه ای، کاهش ناگهانی وزن و مصرف بیش از حد ویتامین A می شوند. اگر شما دارای بیماری هایی مانند دیابت و لوپوس هستید خطر ابتلا به ریزش مو در شما در شما افزایش می یابد.

ریزش مو در زنان

مهم ترین دلایل ریزش مو در زنان


مصرف دارو


ریزش مو می تواند یکی از عوارض جانبی مصرف دارو باشد. داروهایی که موجب ریزش مو می شوند شامل داروهای پوست که ویتامین A زیادی دارند، داروی افسردگی، آرتروز، فشار خون، مشکلات قلبی و… می شوند. ریزش مو همچنین ممکن است ناشی از مصرف داروهایی باشد که برای درمان بیماری های زیر استفاده می شود:


زایمان


زمانی که شما باردار هستید تغییرات هورمونی شما باعث کاهش ریزش مو می شوند در دوران بارداری تارهای موی شما ضخیم تر و براق تر به نظر می رسد. پس از اینکه کودک شما متولد می شود به دلیل تغییر دوباره هورمون ها موی زیادی را از دست می دهید. سه تا شش ماه پس از زایمان همه چیز دوباره به حالت طبیعی خود باز می گردد و متعادل می شود.


کمبود آهن


آهن باعث سلامت مو شما می شود و کمبود آن باعث ریزش مو می شود. داشتن ناخون های شکننده، پوست زرد و رنگ پریده، تنگی نفس، احساس ضعف و تپش قلب می توانند از علائم کمبود آهن باشند.

عفونت

عفونت قارچی ممکن است باعث ریزش مو تکه ای شود. اما نگران نباشید بعد از درمان موهای شما مجددا شروع به رشد می کنند.

رژیم غذایی نامناسب

کمبود آهن و تغذیه ناسالم همانطور که سلامت جسمی شما را دچار اختلال می کند به رشد مو نیز آسیب می زند. پروتئین و ویتامین در داشتن موهای سالم تاثیر به سزایی دارند و کمبود آنها می تواند از مهم ترین دلایل ریزش مو شدید باشد.


استرس


گاهی اوقات استرس بیش از حد ممکن است باعث شود سیستم ایمنی شما به فولیکول های مو حمله کند و در نتیجه منجر به ریزش مو شود. نگرانی و اضطراب زیاد رشد موی شما را متوقف می کند و احتمال ریزش مو را افزایش می دهد.

نکات لازم برای حجیم به نظر رسیدن مو

ریزش مو می تواند دلایل مختلفی داشته باشد. بیماری و شیمی درمانی می توانند از دلایل ریزش مو باشند. شما همچنین ممکن است ریزش مو را از پدر و مادر خود به ارث برده باشید. در ادامه نکاتی را برای حجیم به نظر رسیدن مو عنوان می کنیم:

از رنگ مو استفاده کنید: شما می توانید برای افزایش حجم مو از رنگ موی دائمی و نیمه دائمی استفاده کنید. رنگ موی نیمه دائمی به دلیل داشتن آمونیا و پاروکساید به موهای شما آسیب نمی رساند و باعث افزایش حجم موهای شما می شود. رنگ مو تا زمانی که به درستی استفاده شود حجم موهای شما را افزایش می دهد در غیر اینصورت به موهای شما آسیب می زند و ریزش مو را افزایش می دهد.

ریزش مو

از محصولات افزایش حجم مو استفاده کنید: محصولاتی که برای افزایش حجم مو ساخته می شوند حاوی پارافین و موم عسل هستند که البته باعث شکسته شدن و آسیب به مو می شوند. با این وجود، اگر با ریشه مو تماس نداشته باشند باعث حجیم به نظر رسیدن مو می شوند.

شستن مو: در صورت کثیف شدن مو ها آنها را سریع بشویید. موهای نازک سریع تر کثیف می شوند بنابراین کسانی که موهای نازکی دارند باید مرتب آنها را بشویند.

سشوار کشیدن مو: یکی دیگر از روش هایی که باعث حجیم به نظر رسیدن مو می شود شسوار کشیدن آن است. شسوار کشیدن مو آسیبی به مو نمی رساند اما به خاطر داشته باشید بابلیس کشیدن مو، اتو کردن مو و شسوار کردن مو با حرارت بالا باعث آسیب رسیدن به مو می شود.

درمان ریزش مو

روش های مختلفی برای درمان ریزش مو به خصوص در مردانی الگوی طاسی دارند وجود دارد که مهم ترین آنها شامل موارد زیر می شود:

استفاده از دارو

هم داروهایی توسط پزشک تجویز شده اند و هم محلول ها و داروهایی که بدون تجویز پزشک می توان در داروخانه تهیه کرد در درمان ریزش مو موثر است.

یکی از محلول های موثر در درمان ریزش مو که مورد تایید پزشکان است، محلول تریکوژن است این محلول در تمامی داروخانه های کشور در دسترس است و همچنین امکان خرید آن به صورت آنلاین وجود دارد.

محلول تریکوژن

لیزر درمانی

لیزر درمانی یکی دیگر از روش های درمان ریزش مو است. این روش برای بهبود گردش خون در اسکالپ و شبیه سازی فولیکول های مو استفاده می شود.

با وجود اینکه لیزر درمانی روشی جدید برای درمان ریزش و است، یک روش غیر تهاجمی و بی دردسر است.

روش های پیشگیری از ریزش مو

ریزش مو معمولا دلایل ژنتیکی و ارثی دارد بنابراین درمان ریزش مو با روش های غیر جراحی بسیار دشوار است.

با این وجود، پیشگیری از ریزش مو در مراحل اولیه امکان پذیر است. برای پیشگیری از ریزش مو موارد زیر را رعایت کنید:

این متن از سایت های زیر ترجمه شده است

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/ss/slideshow-hair-fallout

https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/hair-loss/women-hair-loss-causes