همانطور که می‌دانید هورمون‌ها نقش به سزایی در رشد موی زنان و مردان دارند. اگر غدد درون ریز هورمون‌ها به اندازه‌ی کافی تولید نشوند شما دچار  ریزش مو خواهید شد.

در صورتی که هورمون های شما بیشتر و یا کمتر از حد مجاز تولید شوند عوارضی را به دنبال خواهند داشت. تعادل در تولید هورمون ها و عملکرد صحیح غدد درون ریز نقش مهمی در سلامت مو ایفا می‌کند. برای آگاهی از تعادل در تولید هورمون ها  بهتر است آزمایش هورمون انجام دهید.

دلایل ریزش مو

ریزش مو در زنان می‌تواند دلایل متفاوتی داشته باشد در ادامه آنها را با هم مرور می‌کنیم:

هورمون

هورمون ها یکی از شایع ترین دلایل ریزش مو در زنان هستند. هورمون دی هیدروتستوسترون هم در زنان و هم در مردان باعث ریزش مو می‌شود.

مردان و زنان به هورمون تستوسترون برای رشد موها نیاز دارند. بدن مردان میزان زیادی هورمون تستوسترون و مقدار کمی هورمون استروژن تولید می‌کند. از آنجایی که بدن زنان مقدار کمی تستوسترون و مقدار زیادی پروستروژن تولید می‌کند میزان تولید هورمون ها در زنان و مردان کاملا برعکس است.

هورمون تستوسترون میل جنسی را تنظیم می‌کند و باعث قوی شدن بافت‌های عضلانی می‌شود.

هورمون دی هیدروتستوسترون خط موی شما را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فولیکول های موی شما را کوچک می‌‍‌کند در نتیجه منجر به کاهش رشد مو و ریزش آن می‌شود.

یائسگی

از آنجایی که یائسگی در تولید بعضی از هورمون ها تاثیرگذار است، در بیشتر موارد باعث ریزش مو زنان می‌شود.

در دوران یائسگی تولید هورمون استروژن و پروژستین کاهش پیدا می‌کند و تولید هورمون های مردانه در زنان افزایش می‌‌‌‌یابد در نتیجه موها نازک تر می‌شوند و در نهایت می‌ریزند.

ریزش مو بر اثر یائسگی معمولا در سنین 50 تا 60 سال اتفاق می‌افتد. این مساله به سنی که شما وارد دوران یائسگی می‌شوید بستگی دارد.

استرس

اگر شغل پر استرسی دارید و ساعت ها در یک محیط استرس زا کار می‌کنید احتمال ریزش مو در شما افزایش پیدا می‌کند. بر خلاف ریزش موی هورمونی، ریزش مو ناشی از استرس موقتی است. با ایجاد تغییر در سبک زندگی و استفاده از دارو می‌توانید ریزش مو ناشی از استرس را متوقف کنید.

کاهش وزن سریع

با اینکه کاهش وزن تدریجی باعث ریزش موی شما نمی‌شود، کاهش وزن سریع باعث نازک شدن تار موهای شما می‌شود. کاهش ناگهانی و افراطی کالری‌های دریافتی روزانه منجر به ریزش موی موقتی در شما می‌شود.

ریزش موی ناشی از داشتن رژیم غذایی نامناسب برای کاهش وزن سریع بسیار رایج است. برای داشتن یک رژیم غذایی مناسب حتما با یک متخصص تغذیه مشورت کنید و از رژیم غذایی ناسالم و غیر اصولی دوری کنید.

  ریزش موی ناشی از عدم تعادل هورمون ها چه نشانه‌هایی دارد؟

معمولا ریزش مو دلایل متفاوتی دارد در ادامه علائمی که ناشی از اختلالات هورمونی هستند را مرور می‌کنیم:

تاثیر انواع هورمون در ریزش مو

هورمون انسولین

یکی از مهم‌ترین هورمون های موجود در خون انسان هورمون انسولین است. سبک زندگی اشتباه و داشتن یک رژیم غذایی نامناسب باعث نامتعادل شدن میزان ترشح این هورمون می‌شود. بیماری دیابت یکی دیگر از عوارض عدم تعادل در تولید هورمون انسولین است.

با اصلاح سبک زندگی، ورزش منظم و داشتن یک رژیم غذایی مناسب می‌توانید تولید هورمون انسولین را متعادل کنید و از بروز هرگونه مشکلی جلوگیری کنید.

تیروئید

غده‌ی تیروئید با ترشح برخی هورمون ها نقش به سزایی در سلامت انسان ایفا می‌کند. این غده در صورت بروز مشکل ممکن است کمتر از حد لازم هورمون تولید کند.

پرکاری و کم کاری غده تیروئید منجر به عدم تعادل در تولید هورمون ها و در نتیجه ریزش مو می‌شود.

هورمون های جنسی زنانه و مردانه

تستسترون، پروژسترون و استروژن که از هورمون های زنانه و مردانه هستند تاثیر قابل توجهی در رشد مو دارند.  این هورمون ممکن است منجر به کم مویی و یا پرمویی شوند.

استفاده از مکمل های بدنسازی تولید هورمون در بدن را افزایش می‌دهد و منجر به ریزش مو در سر و افزایش مو در بدن می‌شوند.

نتیجه گیری

 ریزش مو در اثر آسیب دیدن پیاز مو یا فولیکول مو بروز پیدا می‌کند. گاهی هم ساقه‌ی موی آسیب دیده باعث ریزش مو می‌شود. برای درمان ریزش مو حتما با یک متخصص متبحر مشورت کنید. از آنجایی محلول تریکوژن بر فعالیت درون سلولی فولیکول های مو تاثیر می‌گذارد استفاده از آن در کنار داروهای تجویزی پزشک می‌تواند تاثیر منحصر به فردی در رشد دوباره و احیای موی شما داشته باشد.

سوالات رایج

*آیا کوتاه کردن مو می‌تواند ریزش مو را متوقف کن؟

خیر، کوتاه کردن مو مانع از ریزش آن نمی‌شود. از آنجایی که ریزش موهای بلند بیشتر به نظر می‌رسد، بیشتر افراد فکر می‌کنند که با کوتاه کردن مو ریزش آن متوقف می‌شود.

*آیا شانه کردن مو باعث افزایش ریزش مو می‌شود؟

شانه کردن مو باعث بهبود خونرسانی به پوست و مو می‌شود. اگر موهای شما خشک و یا آسیب دیده باشد با شانه کردن کنده می‌شوند.

*آیا سیگار کشیدن باعث ریزش مو می‌شود؟

استعمال دخانیات خونرسانی به بافت‌ها را دچار مشکل می‌کند و در نتیجه باعث ریزش مو می‌شود.

*برای درمان ریزش مو چه زمانی به پزشک مراجعه کنیم؟

اگر ریزش موی شما دائمی و شدید بود به پزشک مراجعه کنید. استفاده از محلول تریکوژن در کنار داروهای درمانی، تاثیر درمان را بیشتر و روند درمان را سریع‌تر می‌کند.

   منبع

https://www.forhers.com/blog/female-hair-loss-101-why-it-happens-and-how-to-treat-it