ریزش مو سکه ای عارضه ای ست که در آن قسمت هایی از مو به صورت منطقه ای یا دایره مانند شروع به ریزش می‌کنند. ممکن است این روند ادامه داشته باشد تا به ریزش تمام موهای سر منجر شود. در ادامه این عارضه یا آلوپسی آره تا (Alopecia areata) را بررسی خواهیم کرد. از دلایل، علائم و … تا روش های درمانی که برای آن وجود دارد. با ما همراه باشید.

ریزش مو سکه ای یا آلوپسی آره تا (Alopecia areata)

این عارضه به عنوان بیماری خود ایمنی بدن شناخته می‌شود. به این صورت که سیستم دفاعی بدن فولیکول های مو که نقش اصلی را در رشد و ایجاد مو دارند، تشخیص نداده و به آنها حمله می‌کنند. این کار مانع از رشد و تقویت مو می‌شود. حمله ی سیستم ایمنی بدن به فولیکول ها منجر به ریزش ناگهانی موی شخص به صورت لکه ای یا منطقه ای می‌‌شود. ریزش مو سکه ای فقط مربوط به موی سر نیست و ممکن است که منجر به ریزش مو در بقیه نواحی بدن شود.

در اکثر مواقع، گلبول های سفید در از بین بردن کامل فولیکول های مو شکست می‌خورند و در مواردی دیده شده است که بعد از مدتی با پیگیری و درمان ریزش مو دوباره در ناحیه کچلی شروع به رشد کرده است. البته ممکن است که با رشد مو در این منطقه، منطقه ای دیگر شروع به ریزش کند.

ریزش مو سکه ای

علت ریزش مو سکه ای چیست؟

اما دلایل ریزش مو چیست؟ برخی بر این باورند که استرس تاثیر مستقیم بر ریزش مو دارد و برخی ریزش مو ناشی از استرس را رد می‌کنند. اما استرس، عفونت و اضطراب را می‌توان به عنوان یکی از عوامل ریزش مو نام برد. موضوع دیگر، بحث ژنتیک است. اگر مادر، پدر یا خانواده ی نزدیک فردی این عارضه را در خود نشان داده باشد، نه به صورت صد ‌درصدی اما امکان مبتلا شدن شخص نیز زیاد است. این موضوع توسط پژوهش های مختلف ثابت شده است.

ریزش مو سکه ای چه علائمی دارد؟

این عارضه بدون هیچگونه زخم، التهاب و قرمزی در کف سر خود را نشان میدهد. به گونه ای که شخص خیلی ناگهانی متوجه می شود که قسمتی به اندازه ی یک سکه در کف سر یا بین ریش های او خالی شده است. درصد کمی نیز، شاهد تغییرات در ناخن های خود هستند. تغییراتی مانند زیر شدن سطح ناخن، قرمزی، ایجاد فرو رفتگی یا خطوط کم عمق و در آخر شکننده و ضعیف شدن ناخن. ریختن مو ها و رشد مجددشان در مناطق مختلف بدن نیز از دیگر علائم ریزش مو سکه ای است. در هنگام مشاهده ی هر کدام از این علائم، بهترین راه این است که به پزشک مراجعه کرد و روند درمان ریزش مو را شروع کرد.

ریزش مو سکه ای ریش

ریزش مو هم در خانم ها و هم در آقایان به یک اندازه رایج است. اما در آقایان این بیماری خود را در ریش و سبیل که بخشی از ظاهر آن‌ها است نیز، نشان می‌دهد. ریزش ریش و سبیل ممکن است برای مردان کمی آزار دهنده باشد. البته گفتیم که این ریزش موقتی است و بعد از مدتی، موهای صورت هم دوباره شروع به رشد می‌کنند و امکان درمان و وجود دارد.

سن ابتلا به ریزش مو سکه ای

به صورت قطعی، نمی‌توان گفت که این عارضه سن مشخصی برای بروز خود دارد. اما این بیماری در کودکان به شدت قابل مشاهده است. ریزش مو سکه ای ارتباط زیادی با سن و جنسیت ندارد و در همه سنین حتی افراد میانسال و پیر نیز دیده شده است.

راه های درمان ریزش مو سکه ای

ریزش مو سکه ای قابل خود درمانی است. گفتیم که گلبول های سفید بدن منجر به نابودی کامل فولیکول ها نمی‌شوند و بعد از مدتی امکان شد دوباره ی موی سر و مناطق دیگر که دچار ریزش شده اند، وجود دارد.

اما باز هم، بهترین راه این است که به یک متخصص پوست و مو مراجعه کرد و از او مشاوره گرفت. او تشخیص می‌دهد که از چه راه درمانی برای درمان و رشد دوباره ی موهای خود استفاده کنید. اگر درصد زیادی از موهای خود را از دست نداده اید؛ راه هایی که پزشک پیش روی شما می‌گذارد عبارت اند از:

ریزش مو سکه ای واگیر دار است؟

خیر. ریزش مو واگیر دار نیست و از قرار گرفتن کنار کسانی که به این عارضه دچار شده اند نترسید. این بیماری بی خطر است و امکان انتقال به شخصی دیگر را ندارد. مگر اینکه این اتفاق به صورت ژنتیکی بی‌ا‌فتد.

ریزش مو سکه ای در مردان

چگونه از ریزش مو پیشگیری کنیم؟

تقویت و مراقبت مکرر از مو یکی از مهم ترین کارهایی است که باید در برنامه های خود قرار دهید. اگر تا به حال این کار را انجام نمی‌دادید، حتما انجام آن را در نظر بگیرید و به سلامت و بهداشت موهای خود اهمیت دهید. با پیشگیری از ریزش مو عارضه هایی نظیر ریزش مو سکه ای، ریزش مو، شوره، مو خوره و … جلوگیری می‌شود. همچنین رژیم غذایی مناسبی داشته باشید و مواردی از قبیل ویتامین A، ویتامین D، جنسینگ، سبزیجات، پروتئین ها و … را مصرف کنید

مراقبت از مو

در صورت ریزش مو سکه ای و مبتلا شدن به این عارضه، رعایت کردن نکات زیر امری به واجب است و آن را فراموش نکنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *