ریزش مو می‌تواند موقتی و یا دائمی باشد. این اختلال در نتیجه‌ی عوامل ارثی، تغییرات هورمونی و افزایش سن بروز پیدا می‌کند. ریزش مو میان مردان رایج تر است. بعضی از افراد ریزش موی خود را درمان نمی‌کنند ولی تعداد زیادی از مردم به دنبال راه‌های درمان یا بهترین محلول ریزش مو برای پیشگیری از آن هستند.

ریزش مو چیست؟

مطالعات نشان می‌دهند که 80 درصد مردان و زنان به دلایل ژنتیکی دچار ریزش مو می‌شوند. عوامل ژنتیکی باعث ریزش مو روی جمجمه و بدن می‌شوند. با وجود اینکه مشکل طاسی و ریزش بیش از حد مو بیشتر در میان جوانان رواج دارد، کودکان نیز ممکن است دچار آن شوند. شما حدودا 100000 هزار تار مو دارید و از دست دادن 50 تا 100 تار مو در روز بسیار طبیعی است.

شمردن تار موهای از دست رفته غیر ممکن است. اگر دچار ریزش موی بیش از حد شدید برای تشخیص و درمان آن به پزشک مراجعه کنید.

مو به جز کف دست و پا، پلک و ناف در تمام سطح پوست رشد می کند ولی بعضی از این موها آنقدر نازک هستند که به سختی قابل مشاهده‌اند. مو از پروتئینی به نام کراتین ساخته شده است که در فولیکول های سطح بیرونی پوست تولید می شود. در طول سال همانطور که فولیکول ها سلول های جدید مو را تولید می کنند، سلول های قدیمی از سطح پوست خارج می شوند. مویی که شما می بینید یک سری سلول های کراتین مرده هستند. به طور میانگین یک فرد جوان حدود 100 تا 150 هزار تار مو دارد که روزانه 100 عدد از این تار موها می ریزند.

در بیشتر مواقع تقریبا نود درصد مو در حال رشد است. هر فولیکول چرخه رشد خود را دارد که تحت تاثیر سن، بیماری و بسیاری از عوامل دیگر است. چرخه رشد مو به سه فاز تقسیم می شود در ادامه آنها را برای شما شرح می دهیم:

آناژن: آناژن فاز رشد مو است که بین دو تا هشت سال طول می کشد.

کاتاژن: : کاتاژن فاز میانی رشد مو است که بین دو تا سه هفته طول می کشد.

تلوژن: تلوژن فاز استراحت مو است که حدود دو تا سه ماه طول می کشد. در پایان این فاز مو می ریزد و موی جدید به جای آن رشد می کند و چرخه رشد مو دوباره آغاز می شود.

انواع ریزش مو

با افزایش سن چرخه ی رشد مو کند می شود. ریزش مو انواع مختلفی دارد که به آنها آلوپسی گفته می شود در ادامه انواع ریزش مو را برای شما شرح می دهیم:

آلوپسی اینولوشنال یک شرایط طبیعی است که با افزایش سن مو به تدریج می ریزد. هرچه فولیکول های مو بیشتر در فاز رشد قرار بگیرند، مو کوتاه تر می شود و می ریزد.

آلوپسی آندوژنی یک شرایط ژنتیکی است که هم آقایان و هم خانم ها را تحت تاثیر قرار می دهد. به ریزش مو در مردانی که آلوپسی آندروژنی دارند الگوی ریزش مو مردانه گفته می شود. این نوع ریزش مو می تواند در نوجوانی و دهه بیست زندگی در مردان بروز پیدا کند. عقب رفتن خط رویش مو، ریزش مو در قسمت تاج و جلوی سر از علائم این نوع ریزش مو هستند. به ریزش مو آلوپسی آندروژنی در زنان الگوی ریزش مو زنانه گفته می شود. خانم ها این نوع ریزش مو را در سنین 40 سالگی و یا سنین بالاتر تجربه می کنند. نازک شدن تمام مو سر و ریزش مو در ناحیه تاج سر از شایع ترین علائم این نوع ریزش مو در خانم ها است.

آلوپسی آرآتا اغلب منجر به ریزش مو منطقه ای در کودکان و نوجوانان می شود. این نوع ریزش مو منجر به طاسی می شود اما در نود درصد افرادی که دچار این نوع ریزش مو می شوند، مو بعد از چند سال دوباره رشد می کند.

آلوپسی یونیورسالیس باعث ریزش مو در تمام نواحی مانند مژه، ابرو، موی سر و… می شود.

تریکوتیلومانیا بیشتر در کودکان رخ می دهد زیرا یک اختلال روانی در افرادی است موهای خود را می کنند.

تلوژن افلوویوم نازک شدن موقتی مو است که به دلیل تغییر چرخه رشد مو بروز پیدا می کند. تعداد زیادی از موها که وارد فاز استراحت می شوند نیز نازک می شود و می ریزند.

آلوپسی اسکار منجر به ریزش مو دائمی می شود. التهاب و اختلالات دیگر پوستی باعث ایجاد زخم می شوند و این زخم ها باعث می شوند مو دوباره بازسازی نشود. استفاده از برس حرارتی، ویو و کشیدن مو منجر به ریزش دائمی آن می شود.

دلایل ریزش مو

همه‌ی افراد روزانه 50 تا 100 تار موی خود را دست می‌دهند اما این مساله کاملا طبیعی است و این تعداد مو دوباره رشد می‌کنند. شما در واقع زمانی موهای خود را از دست می‌دهید که بعد از ریزش دوباره رشد نمی‌کنند. ریزش مو ممکن است بر اثر عوامل زیر بروز پیدا کند:

عوامل ژنتیکی: شایع ترین دلیل ریزش مو ارث و ژنتیک است که با افزایش سن بروز پیدا می‌کند. ریزش مویی که در نتیجه‌ی عوامل ژنتیکی اتفاق می‌افتد با الگوی خاصی در میان زنان و مردان همراه است.

تغییرات هورمونی: عوامل زیادی می‌توانند منجر به ریزش و از دست دادن مو به صورت دائمی و یا موقتی شوند. تغییرات هورمونی که در نتیجه‌ی بارداری، یائسگی و مشکلات تیروئید به وجود می‌ایند می‌توانند یکی از این عوامل باشند.

استفاده از دارو و مکمل: استفاده از داروهای خاص مانند داروی آرتروز، داروی افسردگی، داروی قلب و داروی فشار خون می‌تواند منجر به ریزش و از دست دادن مو شود.

پرتو درمانی سر: اگر قبلا پرتو درمانی در ناحیه‌ی سر انجام داده‌اید موهای شما دوباره رشد نمی‌کنند.

استرس: چند ماه بعد از شک احساسی و یا فیزیکی ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. ریزش مویی که بر اثر استرس بروز پیدا می‌کند موقتی است.

استرس: چند ماه بعد از شک احساسی و یا فیزیکی ممکن است ریزش مو را تجربه کنید. ریزش مویی که بر اثر استرس بروز پیدا می‌کند موقتی است.

علائم ریزش مو

ریزش مو به گونه‌های متفاوتی بروز پیدا می‌کند. ریزش مو ممکن است به تدریج و یا ناگهانی اتفاق بیفتد. علائم ریزش مو شامل موارد زیر می‌شود:

تشخیص ریزش مو

ریزش مویی که به صورت دائمی بروز پیدا می‌کند یکی از نشانه‌های داشتن بیماری است. پزشک با انجام آزمایشات لازم دلایل بیماری را تشخیص می‌دهد و سپس به درمان آن می‌پردازد. در بعضی موارد تغییر رژیم غذایی به درمان کمک می‌کند. اگر شما مشکوک به داشتن بیماری پوستی باشید پزشک از جمجمه‌ی شما نمونه برداری می‌کند.

به یاد داشته باشید که رشد مو پروسه‌ی پیچیده‌ای دارد و تشخیص دقیق آن به زمان احتیاج دارد.

درمان ریزش مو

درمان با محلول تریکوژن

داروی تریکوژن دستاوردی جدید در حوزه‌ی پوست و مو‌ با تکیه بر دانش سلولی-مولکولی است. مولکول دارویی موجود در تریکوژن با عبور از سطح های مختلف پوست می‌تواند به سلول‌های فولیکولی مو برسد، بر فعالیت‌های درون سلولی این فولیکول‌ها تاثیر بگذارد و در نتیجه رشد موی شما را افزایش دهد.

اگر از روش‌های درمانی با داروهای شیمیایی و جراحی کاشت مو خسته شده‌اید و به دنبال یک داروی طبیعی و بدون عوارض برای درمان ریزش مو هستید،  داروی تریکوژن به شما توصیه می‌شود. این دارو حاوی یک عصاره‌ی گیاهی به نام آپیژنین است و هیچگونه مواد غیر طبیعی ندارد.

درمان با مزوترپی

مزوتراپی یک روش غیر تهاجمی برای درمان ریزش مو است. در این روش درمانی پزشک محلول دارویی خاصی را به لایه‌های سطحی پوست شما تزریق می‌کند. مزوتراپی لایه‌ی مزودرم را تحریک می‌کند و علائم ریزش مو را از بین می‌برد. ترکیب تزریقی این دارو بر اساس نیاز بیمار است و ممکن است برای هر بیمار متفاوت باشد. ترکیبات این دارو شامل مواد معدنی، ویتامین ها، اسیدهای نوکلئیک، کوآنزیم‌ها و اسیدهای آمینه می‌شود.

اگر این دارو در محل مور نظر تزریق شود می‌تواند منجر به رشد فولیکول های زنده‌ی مو و بهبود گردش خون پوست سر شود. این روش ممکن است با درد و سوزش در محل تزریق همراه باشد.

عمل جراحی برای درمان ریزش مو

جراحی ترمیم مو می‌تواند جای خالی موهایی که ریخته‌اند را پر کند. در این روش پزشک بخشی از پوست را که شامل چند تار مو است از پشت و یا کناره‌های سر جدا کرده و در جایی که فاقد مو است کاشته می‌کارد. جراحی ترمیمی برای درمان ریزش مو با درد همراه است و ممکن است منجر به عفونت و بروز زخم شود.

پیشگیری از ریزش مو

مواردی که در ادامه مطالعه می‌کنید می‌توانند به پیشگیری از ریزش مو کمک کنند:

*موهای خود را به آرامی شانه کنید و از کشیدن و بستن مو به خصوص وقتی خیس هستند بپرهیزید. از فر کردن و صاف کردن دائمی مو خودداری کنید.

*قبل از استفاده‌ی مکمل و داروها  با پزشک خود مشورت کنید.

* موهای خود را در معرض آفتاب و نور اشعه بنفش قرار ندهید.

* از سیگار کشیدن بپرهیزید. مطالعات نشان می‌دهند که سیگار کشیدن می‌تواند منجر به ریزش مو و طاسی شود.

*اگر شیمی درمانی ‌می‌کنید در مورد استفاده از کلاه خنک کننده با پزشک خود مشورت کنید. این کلاه ها خطر ریزش مو ناشی از شیمی درمانی را کاهش می‌دهند.

متن از منابع زیر ترجمه شده است.

https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/hair-loss/symptoms-causes/syc-20372926

https://www.healthline.com/health/hair-loss

Hair Loss – Types of Aloecia & Causes of Thinning Hair (webmd.com)

19 پاسخ

    1. سلام ریزش موی بعد از بیماریهای عفونی یا همان تلوژن افلوویوم هم کاملا وابسته به مسیر بیولوژیکی TGF-Beta 1
      هست و بنابراین تریکوژن در درمان ریزش موی بعد بیماریهای عفونی وبخصوص کرونا هم موثر است

  1. وای من چند وقت پیش محلولتون رو استفاده کردم خیلی راضی بودم واقعا ممنونم ازتون بهترینید

  2. بعد از کرونا هر راهی رو امتحان کردم ریزش موم قطع نشد مرسی از این محلول جادوییتون عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *