در زمینه ارتباط کرونا و ریزش مو یک مشاور متخصص پوست، علت ریزش مو پس از ابتلا به ویروس کرونای نوظهور را تشریح کرد و توضیح داد: وقتی فردی از عفونت شدید رنج می برد، ریزش مو نتیجه ای غیرعادی نیست. وی می گوید: «از آنجایی که بدن مورد حمله قرار گرفته و تغییرات شیمیایی در سیستم ایجاد شده است، بدن در تلاش است تا با ویروس مبارزه کند و این منجر به ریزش مو چند هفته پس از بهبودی از بیماری می شود. در حالی که استرس فیزیکی ناشی از ویروس کرونا یکی از عواملی است که باعث ریزش مو می شود، استرس روحی نیز می تواند در ایجاد آن موثر باشد». به گفته متخصصین، پس از 1 تا 3 ماه بیماری، موهایی که در طول بیماری زودتر از موعد وارد مرحله جوانه زنی شده اند، تمایل به ریزش دارند تا راه را برای رشد موهای سالم جدید هموار کنند و باعث ریزش موی بیش از 100 تا 200 مو در هر فرد می شوند. «این نوع ریزش مو معمولا موقتی است و همه چیز در عرض 3 تا 6 ماه تغییر می کند، زیرا موهای از دست رفته در مرحله ریزش با حداقل ریزش حجم دوباره رشد می کنند.» وی توصیه کرد: باید در این مدت عوامل ریزش مو را شناسایی کرد و با کمک رژیم غذایی، ورزش، مدیتیشن، یوگا و خواب خوب و مداوم موجب درمان ریزش مو و پیشگیری از ریزش مو می شود.

نکاتی برای جلوگیری از ریزش مو پس از بهبودی از کرونا

متخصصین پوست و مشاورین مو بر این باورند که: هر بیماری ویروسی مانند کووید-19 باعث ریزش مو به میزان بیش از 100 تار مو در روز می شود که به آن «موی تلوژن» می گویند.

تلوژن افلوویوم وضعیتی است که چند ماه پس از یک رویداد استرس زا مانند ناراحتی عاطفی، جراحی بزرگ یا تب بالا رخ می دهد.

پزشک مجموعه ای از نکات را برای کسانی که از چنین عارضه ای رنج می برند ارائه می کند که شامل موارد زیر می شود:

اگر ریزش مو شدید است و منجر به پیدایش لکه های طاسی می شود، باید سریعا به متخصص پوست مراجعه کنید.

ارتباط کرونا و ریزش مو بعد از ابتلا به این بیماری

یک نظرسنجی که توسط محققین انجام شده نشان داد که بیش از یک سوم از 1700 پاسخ ‌دهنده گفتند که پس از قرار گرفتن در معرض ویروس کرونا دچار ریزش مو شده ‌اند.

طبق تحقیقات در افراد مبتلا به ریزش مو حداقل 25 درصد این مشکل افزایش داشته است و اگر چه هنوز در سایت های اصلی پزشکی به عنوان علامت ابتلا به کرونا ثبت نشده است، اما بیماران نتیجه آزمایشات مثبت نشان دادند.

هنوز هیچ مدرکی مبنی بر اینکه ویروس کرونا خود مستقیما باعث ریزش مو می‌شود وجود ندارد، اما پزشکان معتقدند استرس جسمی و روحی مرتبط با مورد «کووید-19» می‌تواند منجر به ریزش موی شدید شود.

ریزش مو

بررسی های مختلف در زمینه ارتباط کرونا و ریزش مو

آکادمی پوست آمریکا می گوید ریزش مو می تواند ناشی از ژنتیک، سن، عدم تعادل هورمونی، سایر بیماری ها، داروها و البته استرس باشد. کارشناسان می گویند نوع ریزش مویی که بیشتر بیماران کووید 19 به آن مبتلا هستند، تلوژن افلوویوم نامیده می شود که شکل موقتی ریزش مو ناشی از استرس فیزیکی یا عاطفی، تب بالا ، بیماری یا کاهش وزن بیش از 20 پوند است. تلوژن افلوویوم شامل ریزش موی سر است و بسیار بیشتر از 50 تا 100 موی است که افراد معمولا روزانه از دست می دهند.

سه چرخه رایج در رشد مو وجود دارد. تا 90 درصد در هر زمان در حال رشد هستند، 5 درصد در مرحله استراحت هستند و تا 10 درصد در حال ریزش هستند. هنگامی که یک رویداد استرس یا شوک بزرگ دارید، تا 50 درصد از موهای شما می‌توانند به مرحله ریزش سریع برسند. «این معمولا به دلیل چرخه رشد مو به تأخیر افتاده است. بنابراین شما می توانید این رویداد بزرگ را داشته باشید و بعد از آن می توانید حدود 3 تا 5 ماه بعد به طور ناگهانی متوجه ریزش شوید.» کارشناسان می گویند یک مسئله دیگر می تواند مشکل را بدتر کند. کووید در زمانی وارد ایالات متحده شد که بسیاری از مردم در حال حاضر ریزش فصلی مو به نام “ریزش مو بهاره” را داشتند که بین مارس و می اتفاق می افتد. برخی افراد در بهار ریزش موی بیشتری دارند و ما دقیقا نمی دانیم دلیل آن چیست. برخی فکر می کنند که مربوط به یک چرخه طبیعی و فصلی است، و برخی دیگر فکر می کنند که چندین ماه پس از استرس تعطیلات زمستانی ظاهر می شود. کارشناسان بر این باورند که دشوار است بدانیم که چرا برخی از بیماران کرونا پس از بهبودی ریزش مو دارند. این مساله ممکن است به ژنتیک مربوط باشد. ریزش مو برای افرادی اتفاق می افتد که مستعد آن هستند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *